De-acum, NU mai e posibilă înmatricularea autovehiculelor de către PFA-uri, societăți de avocatură și alte entități fără personalitate juridică
ORDIN nr. 181 din 31 octombrie 2024 privind procedura înmatriculării, înregistrării, radierii și eliberării autorizației de circulație provizorie sau pentru probe a vehiculelor
EMITENT | MINISTERUL AFACERILOR INTERNE |
Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1141 din 15 noiembrie 2024
Având în vedere prevederile art. IV din Ordonanța Guvernului nr. 11/2023 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice,
în temeiul art. 7 alin. (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului Afacerilor Interne, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările și completările ulterioare, și al art. 19 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare,
viceprim-ministrul, ministrul afacerilor interne, emite următorul ordin:
Capitolul I Procedura înmatriculării, radierii și eliberării autorizației de circulație provizorie sau pentru probe a vehiculelor
Secţiunea 1 Dispoziții generale
Articolul 1
Prin autoritate de înmatriculare se înțelege autoritatea care exercită atribuții de eliberare a certificatelor de înmatriculare, autorizațiilor de circulație provizorie și a plăcuțelor cu numere de înmatriculare, potrivit prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 83/2001 privind înființarea, organizarea și funcționarea Direcției generale de pașapoarte, serviciilor publice comunitare de pașapoarte, Direcției generale permise de conducere și înmatriculări și serviciilor publice comunitare regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 362/2002, cu modificările și completările ulterioare.
Articolul 2
(1) Înmatricularea, autorizarea provizorie și eliberarea unui certificat de înmatriculare se efectuează de autoritatea de înmatriculare în a cărei rază de competență proprietarii își au domiciliul, sediul sau, în cazul persoanelor fizice cu domiciliul în străinătate, reședința, la solicitarea acestora.(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), înmatricularea autovehiculului sau remorcii care face obiectul unui contract de leasing poate fi efectuată și la solicitarea deținătorului mandatat. În această situație, operațiunea se efectuează pe o perioadă ce nu poate depăși data finalizării contractului, de către autoritatea de înmatriculare în a cărei rază de competență deținătorul mandatat își are domiciliul, sediul ori, în cazul persoanelor fizice cu domiciliul în străinătate, reședința, iar în certificatul de înmatriculare se menționează și datele de identificare a proprietarului vehiculului.(3) Înmatricularea temporară a unui vehicul dobândit de o persoană care nu are domiciliul, sediul ori reședința în România, în vederea scoaterii acestuia din țară și înmatriculării în alt stat, se efectuează de către oricare serviciu public comunitar regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor, denumit în continuare S.P.C.R.P.C.Î.V., la solicitarea proprietarului.(4) Autorizarea pentru probe a vehiculelor se efectuează de către S.P.C.R.P.C.Î.V. în a cărui rază de competență solicitanții au sediul.(5) Eliberarea unei/unor noi plăcuțe cu număr de înmatriculare, ca urmare a pierderii, deteriorării sau furtului, precum și a unei plăcuțe suplimentare conform art. 28 alin. (2) se poate efectua la orice autoritate de înmatriculare.(6) În sensul prezentului ordin, prin sediu se înțelege sediul principal, sediile secundare ori unitățile subordonate aparținând unei persoane juridice.
Articolul 3
(1) Proprietarii de vehicule sau deținătorii mandatați sunt obligați să solicite înmatricularea acestora înainte de a le pune în circulație și să solicite radierea lor din evidență, în cazurile prevăzute de lege, potrivit prevederilor prezentului ordin.(2) În cazul schimbării oricăror date înscrise în certificatul de înmatriculare, proprietarul vehiculului este obligat să solicite autorității competente eliberarea unui nou astfel de document, în termen de cel mult 30 de zile de la data la care a survenit modificarea.(3) Proprietarul vehiculului este obligat să solicite autorității competente eliberarea unui nou certificat de înmatriculare sau a unei/unor plăcuțe cu număr de înmatriculare în locul celor furate, pierdute sau deteriorate, în termenul prevăzut de lege.(4) Eliberarea unui nou certificat de înmatriculare ori a unei/unor plăcuțe cu număr de înmatriculare se poate efectua și la solicitarea deținătorului mandatat al vehiculului, cu acordul scris al proprietarului vehiculului.(5) Prin excepție de la prevederile alin. (2), în cazul vehiculelor care fac obiectul unui contract de leasing, obligația de a solicita eliberarea unui nou certificat de înmatriculare incumbă deținătorului mandatat, atunci când schimbarea datelor înscrise în document se referă la acesta. În această situație, eliberarea noului certificat de înmatriculare poate fi efectuată în condițiile alin. (4), fără a fi necesar acordul scris al proprietarului.
Articolul 4
(1) Proprietarul unui vehicul care face obiectul operațiunilor prevăzute de art. 9 și 10 are calitatea de titular al certificatului de înmatriculare. (2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), în cazul vehiculelor utilizate în baza unui contract de leasing, deținătorul mandatat are calitatea de titular al certificatului de înmatriculare.(3) La solicitarea proprietarului unui vehicul, în certificatul de înmatriculare sau de înregistrare se poate înscrie și o altă persoană decât proprietarul, care poate folosi vehiculul în virtutea unui drept legal, altul decât cel de proprietate. În aceste situații se va depune documentul care să ateste dreptul legal în virtutea căruia persoana poate folosi vehiculul, în original și în copie, însoțit de actul de identitate al acesteia în original sau copie ori, după caz, de documentele care atestă dobândirea personalității juridice, denumirea și sediul, în original sau copie, precum și acordul scris al acesteia cu privire la efectuarea operațiunii. (4) În cazul vehiculelor care fac obiectul unui contract de leasing, în certificatul de înmatriculare sau de înregistrare se înscriu în mod obligatoriu și datele de identificare a deținătorului mandatat, fără a fi necesară depunerea acordului scris al acestuia cu privire la efectuarea operațiunii. (5) Calitatea de titular al certificatului de înmatriculare poate fi avută doar de o persoană fizică sau de o persoană juridică titulară a unui patrimoniu.
Articolul 5
(1) Înmatricularea și autorizarea provizorie sau pentru probe a vehiculelor se consideră efectuate de la înscrierea acestor operațiuni în Registrul național de evidență a permiselor de conducere și a vehiculelor înmatriculate.(2) Odată cu înmatricularea ori autorizarea provizorie sau pentru probe, autoritatea competentă eliberează solicitantului certificatul de înmatriculare, autorizația de circulație provizorie ori pentru probe, împreună cu plăcuțele cu numărul de înmatriculare, provizoriu ori pentru probe aferent, după caz.(3) În cazul transmiterii certificatului de înmatriculare prin intermediul serviciilor de curierat, la cererea proprietarului sau deținătorului mandatat al vehiculului, autoritatea competentă eliberează o dovadă înlocuitoare a acestuia, care atestă înmatricularea vehiculului, valabilă până la emiterea certificatului de înmatriculare, dar nu mai mult de 30 de zile.(4) Termenul în care se soluționează cererile pentru eliberarea certificatelor de înmatriculare, autorizațiilor de circulație provizorie sau pentru probe, precum și cele pentru radierea din circulație a vehiculelor nu poate fi mai mare de 20 de zile lucrătoare.(5) În situațiile prevăzute la art. 9 alin. (5)-(7), termenul prevăzut la alin. (4) se suspendă până la clarificarea situației juridice a vehiculului sau până la obținerea confirmării faptului că solicitantul este îndreptățit să reînmatriculeze vehiculul în România, după caz.(6) Prin excepție de la prevederile alin. (4), în cazul aplicării prevederilor art. 7 alin. (5), termenul de 20 de zile se suspendă de la data solicitării de către autoritatea de înmatriculare a copiilor sau extraselor documentelor emise de către alte instituții publice, organe de specialitate ale administrației publice centrale și locale, precum și persoane juridice de drept privat care, potrivit legii, au obținut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, până la primirea acestora.
Articolul 6
(1) Operațiunile prevăzute în cuprinsul secțiunilor a 2-a-a 4-a, respectiv a 6-a și a 7-a ale prezentului capitol se efectuează la cererea solicitantului. Cererea se consideră formulată prin semnarea de către solicitant a formularului prevăzut în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin, completat electronic de către autoritatea competentă și pus la dispoziția acestuia în mod gratuit sau prin transmiterea formularului electronic corespunzător, prin intermediul platformei informatice prevăzute la art. 11^2 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare platforma informatică, disponibilă pe pagina de internet a Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări, denumită în continuare D.G.P.C.Î., sau pe platforma HUB de servicii de la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, în cazul operațiunilor online.(2) Operațiunile prevăzute în cuprinsul prezentului ordin pot fi efectuate și la solicitarea avocatului persoanei fizice sau juridice, cu condiția depunerii împuternicirii avocațiale emise în acest sens, sau, după caz, la solicitarea unui împuternicit al persoanei fizice, cu condiția depunerii unei procuri autentificate de către notarul public, ori la solicitarea unui împuternicit al persoanei juridice, cu condiția depunerii unei împuterniciri în formă scrisă, emisă de reprezentantul legal al persoanei juridice, în condițiile legii.(3) Conținutul procurii, respectiv al împuternicirii menționate la alin. (2) trebuie formulat în termeni clari, din care să rezulte persoana care a fost mandatată, scopul și durata mandatului, precum și datele de identificare ale vehiculului care face obiectul operațiunii solicitate, iar conținutul împuternicirii avocațiale trebuie să respecte prevederile Legii nr. 51/1995 pentru organizarea și funcționarea profesiei de avocat, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale Statutului profesiei de avocat, adoptat prin Hotărârea Consiliului Uniunii Naționale a Barourilor din România nr. 64/2011, cu modificările și completările ulterioare.(4) Prin excepție de la prevederile alin. (2), înmatricularea unui vehicul nou poate fi solicitată în numele proprietarului de către operatorul economic care a comercializat vehiculul și care are ca obiect de activitate vânzarea vehiculelor noi, în baza depunerii contractului de mandat încheiat între aceștia. În această situație, documentele prevăzute de art. 9 alin. (1) lit. b) vor fi depuse în original sau în copie, iar anual, cu ocazia depunerii primei solicitări, precum și ori de câte ori intervin modificări, pe lângă documentele prevăzute la art. 9 alin. (1) vor fi depuse și documente care să ateste dobândirea personalității juridice, denumirea, sediul și reprezentantul desemnat al mandatarului.
Articolul 7
(1) Pot face obiectul operațiunilor prevăzute în cuprinsul secțiunilor a 2-a și a 3-a numai autovehiculele și remorcile care îndeplinesc următoarele cerințe, după caz:
a) beneficiază de un certificat de autenticitate aflat în termenul de valabilitate, în cazul primei înmatriculări în România, cu excepția vehiculelor noi, a autovehiculelor destinate competițiilor sportive și a vehiculelor istorice;
b) beneficiază de inspecție tehnică periodică aflată în termenul de valabilitate, în cazul înmatriculării în România, respectiv al transcrierii transmiterii dreptului de proprietate;
c) beneficiază de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule, încheiată pe numele proprietarului sau, după caz, al deținătorului mandatat și aflată în termenul de valabilitate, în cazul înmatriculării în România, al transcrierii transmiterii dreptului de proprietate, al eliberării unui nou certificat de înmatriculare în situația modificării unor date înscrise în acesta, respectiv al autorizării provizorii pentru circulație;
d) beneficiază de o carte de identitate a vehiculului valabilă în cazul înmatriculării în România, al transcrierii transmiterii dreptului de proprietate, al eliberării unui nou certificat de înmatriculare în situația modificării unor date înscrise în acesta, respectiv al emiterii unui duplicat al certificatului de înmatriculare;
e) beneficiază de un certificat privind taxa pe valoarea adăugată, în cazul achizițiilor intracomunitare de mijloace de transport, emis de organul fiscal competent solicitantului operațiunii de înmatriculare în România, în situația în care acesta este persoana care a efectuat achiziția intracomunitară a autovehiculului și nu este înregistrat în scopuri de TVA, conform art. 316 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.(2) Verificarea îndeplinirii cerințelor menționate la alin. (1) se realizează pe cale informatică, în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (7) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare. (3) Prin excepție de la prevederile alin. (2), dovada îndeplinirii cerințelor menționate la alin. (1) se poate face și prin depunerea documentelor justificative la autoritatea competentă.(4) În cazul operațiunilor prevăzute în cuprinsul secțiunilor a 2-a-a 4-a, a 6-a și a 7-a, pentru efectuarea cărora este necesară copia unui document, autoritatea de înmatriculare are obligația de a asigura, în mod gratuit, fotocopierea acestuia.(5) În cazul operațiunilor prevăzute în cuprinsul secțiunilor a 2-a-a 4-a, a 6-a și a 7-a, pentru efectuarea cărora sunt necesare documente care au fost emise de către alte instituții publice, organe de specialitate ale administrației publice centrale și locale, precum și persoane juridice de drept privat care, potrivit legii, au obținut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, autoritatea de înmatriculare solicită entităților care au emis aceste documente, în format electronic, copii sau extrase ale acestora, în baza consimțământului expres al beneficiarului serviciului public. Actul de identitate, cardul de avocat și cartea de identitate a vehiculului nu fac obiectul prezentului alineat, prezentarea acestora fiind necesară strict în vederea stabilirii datelor de identificare ale persoanei și ale vehiculului.(6) În situația în care solicitantul depune copia prevăzută la alin. (4) sau un document dintre cele prevăzute la alin. (5), autoritatea de înmatriculare are obligația de a le primi.
Secţiunea a 2-a Înmatricularea autovehiculelor și remorcilor
Articolul 8
(1) Înmatricularea se efectuează numai pentru autovehiculele și remorcile omologate, potrivit legii.(2) Înmatricularea poate fi permanentă sau temporară.(3) Înmatricularea temporară se realizează în cazul:
a) autovehiculelor și remorcilor introduse în țară în baza unor contracte de leasing încheiate între finanțatori/locatori persoane juridice străine și utilizatori/locatari persoane fizice sau juridice române, situație în care operațiunea se efectuează pe o perioadă ce nu poate depăși data finalizării contractului;
b) autovehiculelor și remorcilor ce urmează a fi scoase din țară în vederea înmatriculării în alt stat, situație în care operațiunea se efectuează pe o perioadă de maximum 30 de zile;
c) autovehiculelor și remorcilor aflate în situația prevăzută de art. 2 alin. (2).
Articolul 9
(1) Înmatricularea permanentă sau înmatricularea temporară se efectuează pe baza următoarelor documente:
a) documentul care atestă dreptul de proprietate al solicitantului asupra autovehiculului sau remorcii, în original și în copie, și, în cazul vehiculelor care fac obiectul unui contract de leasing, un extras din contractul de leasing care să conțină cel puțin părțile, obiectul, durata contractului, datele de identificare a vehiculului și semnăturile părților, însoțit de dovada declarării fiscale la organul fiscal local de la domiciliul sau sediul deținătorului mandatat. Documentul care atestă dreptul de proprietate al solicitantului asupra autovehiculului sau remorcii trebuie să fie înregistrat în evidențele organului fiscal local de la domiciliul sau sediul dobânditorului, respectiv de la reședința acestuia, în cazul persoanelor fizice cu domiciliul în străinătate, cu excepția situației înmatriculării temporare a autovehiculelor și remorcilor ce urmează a fi scoase din țară în vederea înmatriculării în alt stat. Dovada declarării fiscale, precum și cea a înregistrării în evidențele organului fiscal local nu sunt necesare în cazul cererii formulate prin intermediul platformei informatice;
b) actul de identitate al solicitantului, în termenul de valabilitate a acestuia, în original, sau, în cazul persoanelor juridice, documentele care atestă dobândirea personalității juridice, denumirea, sediul și reprezentantul legal, în original sau în copie, precum și actul de identitate al acestuia, în original, sau, după caz, al persoanei împuternicite; în cazul reprezentării solicitantului prin avocat identificarea se va realiza numai prin cardul de avocat vizat pentru anul respectiv, iar în absența cardului de avocat identificarea se va realiza prin adeverința eliberată de către baroul din care face parte însoțită de cartea de identitate;
c) cartea de identitate a vehiculului;
d) dovada plății contravalorii certificatului de înmatriculare și, după caz, a plăcuțelor cu numărul de înmatriculare, cu excepția situației în care plățile s-au realizat prin intermediul Sistemului național electronic de plată online, denumit în continuare SNEP.(2) Documentele originale prevăzute la alin. (1) lit. a), precum și documentele prevăzute la alin. (1) lit. b) și c) prezentate în vederea identificării vehiculului și a persoanei se restituie pe loc solicitantului.(3) În cazul vehiculului de proveniență străină care a mai fost înmatriculat în alt stat și care se înmatriculează în România, cu excepția situației vehiculelor intrate în proprietatea statului român și valorificate prin intermediul instituțiilor abilitate, pe lângă documentele prevăzute la alin. (1), este necesară și depunerea de către solicitant a documentelor de înmatriculare eliberate de autoritățile străine, în original, precum și a plăcuțelor cu numărul de înmatriculare.(4) În scopul identificării actelor ilegale împotriva reglementărilor din domeniul înmatriculării vehiculelor sau cu privire la vehicule, la solicitarea înmatriculării în România a unui vehicul de proveniență străină, autoritatea competentă să efectueze înmatricularea verifică datele furnizate de solicitant în Sistemul european de informații privind vehiculele și permisele de conducere, denumit în continuare EUCARIS.(5) În cazul în care se constată că vehiculul a fost anterior înmatriculat pe teritoriul altui stat parte la Tratatul referitor la Sistemul european de informații privind vehiculele și permisele de conducere, iar datele furnizate de către solicitant nu pot fi identificate în baza de date referitoare la vehiculele înmatriculate pe teritoriul acelui stat sau diferă de cele înscrise în EUCARIS, autoritatea competentă să efectueze înmatricularea va efectua verificări prin intermediul D.G.P.C.Î. pentru clarificarea situației juridice a vehiculului.(6) În cazul existenței unor indicii cu privire la falsificarea documentelor prevăzute la alin. (1) și (3), precum și a oricăror alte documente depuse în vederea efectuării operațiunilor prevăzute în cuprinsul secțiunilor a 2-a-a 4-a, respectiv a 6-a și a 7-a, autoritatea competentă să efectueze înmatricularea solicită efectuarea de verificări de către structurile specializate din cadrul Ministerului Afacerilor Interne cu competențe în domeniu.(7) În cazul absenței documentelor prevăzute la alin. (3), autoritatea competentă va efectua înmatricularea unui vehicul care a mai fost înmatriculat în alt stat:
a) numai după obținerea confirmării de la acest stat a faptului că solicitantul este îndreptățit să reînmatriculeze vehiculul în România, în situația vehiculelor înmatriculate anterior în state membre ale Uniunii Europene;
b) numai după clarificarea situației juridice a vehiculelor înmatriculate anterior în alte state decât cele prevăzute la lit. a).(8) În cazul vehiculelor aflate în una dintre situațiile prevăzute la alin. (5)-(7), procedura administrativă de emitere a certificatului de înmatriculare se suspendă, urmând ca înmatricularea să se realizeze numai după clarificarea situației juridice a vehiculului, respectiv obținerea confirmării faptului că solicitantul este îndreptățit să reînmatriculeze vehiculul în România.(9) Procedurile de efectuare a verificărilor și de solicitare a acordului cu privire la reînmatricularea în România, pentru vehiculele aflate în situațiile prevăzute la alin. (5)-(7), se stabilesc prin dispoziție a directorului general al D.G.P.C.Î.(10) Până la clarificarea situațiilor prevăzute la alin. (5)-(7), solicitantului i se pot atribui succesiv mai multe autorizații de circulație provizorie.(11) În cazul documentelor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b) sunt aplicabile în mod corespunzător prevederile art. 7 alin. (4)-(6).
Articolul 10
(1) Transcrierea transmiterii dreptului de proprietate asupra unui vehicul se efectuează pe baza următoarelor documente:
a) documentul care atestă dreptul de proprietate al solicitantului asupra autovehiculului sau remorcii, în original și în copie, și, în cazul vehiculelor care fac obiectul unui contract de leasing, un extras din contractul de leasing care să conțină cel puțin părțile, obiectul, durata contractului, datele de identificare a vehiculului și semnăturile părților, însoțit de dovada declarării fiscale la organul fiscal local de la domiciliul sau sediul deținătorului mandatat. Documentul care atestă dreptul de proprietate al solicitantului asupra autovehiculului sau remorcii trebuie să fie înregistrat în evidențele organului fiscal local de la domiciliul sau sediul dobânditorului, respectiv de la reședința acestuia, în cazul persoanelor fizice cu domiciliul în străinătate, cu excepția situației înmatriculării temporare a autovehiculelor și remorcilor ce urmează a fi scoase din țară în vederea înmatriculării în alt stat. Dovada declarării fiscale, precum și cea a înregistrării în evidențele organului fiscal local nu sunt necesare în cazul cererii formulate prin intermediul platformei informatice;
b) actul de identitate al solicitantului, în termenul de valabilitate a acestuia, în original, sau, în cazul persoanelor juridice, documentele care atestă dobândirea personalității juridice, denumirea, sediul și reprezentantul legal, în original sau în copie, precum și actul de identitate al acestuia, în original, sau, după caz, al persoanei împuternicite; în cazul reprezentării solicitantului prin avocat identificarea se va realiza numai prin cardul de avocat vizat pentru anul respectiv, iar în absența cardului de avocat identificarea se va realiza prin adeverința eliberată de către baroul din care face parte însoțită de cartea de identitate;
c) certificatul de înmatriculare anterior, declarația de pierdere ori dovada reținerii în condițiile art. 112 alin. (1) lit. y) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sau a declarării furtului acestuia, emisă de către autorități competente, cu excepția situației vehiculelor intrate în proprietatea statului român și valorificate prin intermediul instituțiilor abilitate;
d) plăcuțele cu numărul de înmatriculare emise anterior, declarația de pierdere ori dovada reținerii sau declarării furtului acestora, emisă de către autorități competente, cu excepția situației vehiculelor intrate în proprietatea statului român și valorificate prin intermediul instituțiilor abilitate;
e) dovada plății contravalorii certificatului de înmatriculare și, după caz, a plăcuțelor cu numărul de înmatriculare, cu excepția situației în care plățile s-au realizat prin SNEP;
f) cartea de identitate a vehiculului.(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1) lit. e), plata contravalorii plăcuțelor cu numărul de înmatriculare nu este necesară în cazul în care acestea se transferă automat noului proprietar, în condițiile art. 24 alin. (4) din Regulamentul de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.391/2006, cu modificările și completările ulterioare, iar combinația numărului de înmatriculare nu a fost restricționată conform legii.(3) Prin excepție de la alin. (1) lit. d), depunerea plăcuțelor cu numărul de înmatriculare nu este necesară în cazul în care acestea se transferă automat noului proprietar, în condițiile art. 24 alin. (4) din Regulamentul de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.391/2006, cu modificările și completările ulterioare, ori dacă fostul proprietar a optat pentru păstrarea combinației numărului de înmatriculare, iar combinația numărului de înmatriculare nu a fost restricționată conform legii.(4) Documentele originale prevăzute la alin. (1) lit. a), precum și documentele prevăzute la alin. (1) lit. b) și f) prezentate în vederea identificării vehiculului și a persoanei se restituie pe loc solicitantului.(5) În cazul documentelor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b) sunt aplicabile în mod corespunzător prevederile art. 7 alin. (4)-(6).
Articolul 11
(1) Autovehiculele și remorcile aparținând misiunilor diplomatice, oficiilor consulare și membrilor acestora, precum și altor organizații și persoane străine cu statut diplomatic sau consular, care își desfășoară activitatea în România, se înmatriculează cu avizul Ministerului Afacerilor Externe, în condițiile stabilite prin dispoziție a directorului general al D.G.P.C.Î., ținând cont de privilegiile și imunitățile acordate de legislația în vigoare.(2) În cazurile prevăzute la alin. (1), înmatricularea se poate realiza și la solicitarea Regiei Autonome „Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat“.
Articolul 12
(1) Prin excepție de la prevederile art. 9 alin. (1) lit. a), respectiv art. 10 alin. (1) lit. a), în cazul operațiunilor efectuate în condițiile art. 2 alin. (2), nu este necesară depunerea documentului care atestă dreptul de proprietate asupra autovehiculului sau remorcii, fiind suficientă depunerea unui extras din contractul de leasing care să conțină cel puțin părțile, obiectul și durata contractului, datele de identificare ale vehiculului și semnăturile părților, însoțit de copia documentului care atestă dreptul de proprietate al societății de leasing asupra vehiculului, de dovada înscrierii vehiculului în evidențele organului fiscal competent și de acordul scris al proprietarului vehiculului.(2) În vederea efectuării operațiunilor prevăzute la art. 9 și 10 în cazul vehiculelor aparținând entităților menționate la art. 11, precum și al celor ale instituțiilor publice din România nu este necesară depunerea dovezii înregistrării documentelor translative ale dreptului de proprietate asupra vehiculelor în evidențele organului fiscal competent.
Articolul 13
(1) Eliberarea unui nou certificat de înmatriculare în locul celui furat, pierdut sau deteriorat se efectuează de către autoritatea care a realizat înmatricularea, la solicitarea proprietarului înscris în certificatul de înmatriculare sau, după caz, a deținătorului mandatat, în baza următoarelor documente:
a) certificatul de înmatriculare deteriorat sau, după caz, declarația de pierdere ori dovada declarării furtului acestuia emisă de către autoritățile competente;
b) dovada plății contravalorii certificatului de înmatriculare, cu excepția situației în care plata s-a realizat prin intermediul SNEP;
c) actul de identitate al solicitantului, în termenul de valabilitate a acestuia, în original, sau, în cazul persoanelor juridice, documentele care atestă dobândirea personalității juridice, denumirea, sediul și reprezentantul legal, în original sau în copie, precum și actul de identitate al acestuia, în original, sau, după caz, al persoanei împuternicite; în cazul reprezentării solicitantului prin avocat identificarea se va realiza numai prin cardul de avocat vizat pentru anul respectiv, iar în absența cardului de avocat identificarea se va realiza prin adeverința eliberată de către baroul din care face parte însoțită de cartea de identitate.(2) Eliberarea unui nou certificat de înmatriculare poate fi solicitată și în cazul în care acesta a fost reținut de către autorități străine, iar documentul nu a fost transmis autorității emitente, în baza depunerii documentelor prevăzute la alin. (1) lit. b) și c), a dovezii de reținere și a dovezii încetării motivelor care au stat la baza reținerii documentului, însoțite de traducerea acestora în limba română, efectuată de către un traducător autorizat. (3) Documentele originale prevăzute la alin. (1) lit. c) se restituie, pe loc, solicitantului, reprezentantului legal sau persoanei împuternicite, după caz.(4) Documentele de înmatriculare reținute de autorități străine și transmise autorității emitente ulterior emiterii unui nou certificat de înmatriculare se arhivează la nivelul acestor instituții.(5) În cazul documentelor prevăzute la alin. (1) lit. c) sunt aplicabile în mod corespunzător prevederile art. 7 alin. (4)-(6).
Articolul 14
(1) Eliberarea unui nou certificat de înmatriculare, ca urmare a modificării unor date înscrise în acesta, se efectuează la solicitarea proprietarului înscris în certificatul de înmatriculare sau, după caz, a deținătorului mandatat, în baza următoarelor documente:
a) dovada înregistrării în evidențele organului fiscal competent al autorității administrației publice locale, care conține noile date de identificare a autovehiculului sau remorcii ori a solicitantului, numai în cazul modificărilor care vizează datele tehnice în baza cărora se calculează impozitul pe mijloace de transport ori care se referă la schimbarea sediului, domiciliului solicitantului sau, după caz, a reședinței acestuia, în cazul persoanelor fizice cu domiciliul în străinătate. Dovada înregistrării în evidențele organului fiscal local nu este necesară în cazul cererii formulate prin intermediul platformei informatice;
b) vechiul certificat de înmatriculare sau, după caz, declarația de pierdere ori dovada declarării furtului acestuia emisă de către autorități competente;
c) dovada plății contravalorii certificatului de înmatriculare, a noilor plăcuțe cu numărul de înmatriculare în situația în care se atribuie un alt număr de înmatriculare și, după caz, a tarifului legal de atribuire a unei combinații preferențiale a numărului de înmatriculare, cu excepția cazului în care plățile s-au realizat prin intermediul SNEP;
d) actul de identitate al solicitantului, în termenul de valabilitate a acestuia, în original, sau, în cazul persoanelor juridice, documentele care atestă dobândirea personalității juridice, denumirea, sediul și reprezentantul legal, în original sau în copie, precum și actul de identitate al acestuia, în original, sau, după caz, al persoanei împuternicite; în cazul reprezentării solicitantului prin avocat identificarea se va realiza numai prin cardul de avocat vizat pentru anul respectiv, iar în absența cardului de avocat identificarea se va realiza prin adeverința eliberată de către baroul din care face parte însoțită de cartea de identitate;
e) plăcuțele cu numărul de înmatriculare, în cazul în care se atribuie un alt număr de înmatriculare.(2) Eliberarea unui nou certificat de înmatriculare ca urmare a modificării unor date înscrise în acesta poate fi solicitată și în cazul în care acesta a fost reținut de către autorități străine, iar documentul nu a fost transmis autorității emitente, în baza depunerii documentelor prevăzute la alin. (1) lit. c) și d) și, după caz, a celor prevăzute la alin. (1) lit. a) și e), a dovezii de reținere și a dovezii încetării motivelor care au stat la baza reținerii documentului, însoțite de traducerea acestora în limba română, efectuată de către un traducător autorizat. Prevederile art. 13 alin. (4) se aplică în mod corespunzător.(3) Documentele originale prevăzute la alin. (1) lit. d) se restituie, pe loc, solicitantului, reprezentantului legal sau persoanei împuternicite, după caz.(4) Prin excepție de la prevederile alin. (1) lit. e), depunerea plăcuțelor cu număr de înmatriculare nu este necesară în cazul în care proprietarul a optat pentru păstrarea combinației numărului de înmatriculare, iar combinația numărului de înmatriculare nu a fost restricționată conform legii.(5) În cazul documentelor prevăzute la alin. (1) lit. a) și d) sunt aplicabile în mod corespunzător prevederile art. 7 alin. (4)-(6).
Secţiunea a 3-a Autorizarea provizorie pentru circulație a autovehiculelor și remorcilor supuse înmatriculării
Articolul 15
(1) Până la înmatriculare, autoritatea competentă autorizează provizoriu circulația autovehiculelor și a remorcilor neînmatriculate.(2) Autorizația de circulație provizorie se emite pe numele proprietarului de vehicul, pentru o perioadă de maximum 90 de zile sau pentru perioade mai scurte, care, cumulat, nu pot depăși 90 de zile.(3) Perioada de maximum 90 de zile prevăzută la alin. (2) nu se aplică în cazul vehiculelor aflate în situațiile prevăzute la art. 9 alin. (5)-(7).(4) În baza autorizației de circulație provizorie, vehiculul poate circula numai pe teritoriul României.
Articolul 16
(1) Autorizația de circulație provizorie se eliberează în baza următoarelor documente:
a) documentul care atestă dreptul de proprietate al solicitantului asupra vehiculului, în original și în copie;
b) documentele de înmatriculare eliberate de autoritățile străine, în cazul vehiculului de proveniență străină care a mai fost înmatriculat în alt stat, în original și în copie;
c) dovada plății contravalorii autorizației de circulație provizorie și a plăcuțelor cu număr provizoriu, cu excepția situației în care plata s-a realizat prin intermediul SNEP;
d) actul de identitate al solicitantului, în termenul de valabilitate a acestuia, în original, sau, în cazul persoanelor juridice, documentele care atestă dobândirea personalității juridice, denumirea, sediul și reprezentantul legal, în original sau în copie, precum și actul de identitate al acestuia, în original, sau, după caz, al persoanei împuternicite; în cazul reprezentării solicitantului prin avocat identificarea se va realiza numai prin cardul de avocat vizat pentru anul respectiv, iar în absența cardului de avocat identificarea se va realiza prin adeverința eliberată de către baroul din care face parte însoțită de cartea de identitate.(2) Documentele originale prevăzute la alin. (1) lit. a), b) și d) se restituie, pe loc, solicitantului, reprezentantului legal sau persoanei împuternicite, după caz.(3) Prin excepție de la prevederile alin. (1) și ale art. 15 alin. (2), în cazul absenței documentelor prevăzute la alin. (1) lit. b), autoritatea competentă va autoriza provizoriu circulația unui vehicul înmatriculat anterior în alt stat, pentru o perioadă de maximum 5 zile.(4) În cazul documentelor prevăzute la alin. (1) lit. a), b) și d) sunt aplicabile în mod corespunzător prevederile art. 7 alin. (4)-(6).
Articolul 17
(1) Prin excepție de la prevederile art. 2 alin. (1), autorizarea pentru circulație provizorie poate fi efectuată la solicitarea societăților de leasing sau a societăților abilitate să comercializeze vehicule noi, în condițiile art. 11 alin. (9) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, de către S.P.C.R.P.C.Î.V. în a cărui rază de competență acestea își au sediul.(2) Solicitările formulate în condițiile alin. (1) se depun prin intermediul platformei informatice.(3) S.P.C.R.P.C.Î.V. competent potrivit alin. (1) va elibera societăților solicitante tipizate ale autorizației provizorii pentru circulație și plăcuțe cu număr provizoriu, în baza următoarelor documente:
a) copia documentului prevăzut la art. 11 alin. (9) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
b) copii ale documentelor care atestă dobândirea personalității juridice, denumirea, sediul, obiectul de activitate, reprezentantul legal, precum și actul de identitate al acestuia, în original, sau, după caz, al persoanei împuternicite;
c) dovada plății contravalorii autorizațiilor de circulație provizorie și a plăcuțelor cu număr provizoriu, cu excepția situației în care plata s-a realizat prin intermediul SNEP.(4) Documentele prevăzute la alin. (3) lit. a) și b) se depun anual, cu ocazia primei solicitări, precum și ori de câte ori intervin modificări. Actul de identitate prevăzut la alin. (3) lit. b) se restituie pe loc.(5) Societățile solicitante vor completa autorizațiile pentru circulație provizorie puse la dispoziție în condițiile alin. (3), până cel târziu la data de 31 decembrie a anului în care acestea au fost eliberate, pe numele deținătorilor mandatați, în cazul societăților de leasing, sau pe numele clienților, în cazul societăților abilitate să comercializeze vehicule noi, numai pentru vehiculele noi finanțate prin contracte de leasing ori comercializate de acestea, în baza următoarelor documente:
a) documentul care atestă transferul dreptului de proprietate asupra autovehiculului sau remorcii, în original și în copie, sau, în cazul vehiculelor care fac obiectul unui contract de leasing, un extras din contractul de leasing care să conțină cel puțin părțile, obiectul, durata contractului, datele de identificare a vehiculului și semnăturile părților;
b) actul de identitate al clientului sau, după caz, al deținătorului mandatat, în termenul de valabilitate a acestuia, în original, sau, în cazul persoanelor juridice, documentele care atestă dobândirea personalității juridice, denumirea, sediul și reprezentantul legal, în original sau în copie, precum și actul de identitate al acestuia, în original, sau, după caz, al persoanei împuternicite;
c) mandatul scris acordat de către client sau, după caz, de către deținătorul mandatat, cu excepția situației în care acesta se regăsește în cuprinsul extrasului din contractul de leasing;
d) dovada asigurării obligatorii de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule, încheiată de către proprietar și aflată în termenul de valabilitate.(6) Societățile prevăzute la alin. (1) au următoarele obligații:
a) să introducă în platforma informatică datele necesare autorizării provizorii, la momentul completării autorizației de circulație provizorie în condițiile alin. (5);
b) să nu completeze mai mult de o autorizație de circulație provizorie pentru un vehicul nou finanțat prin contract de leasing ori comercializat de acestea, cu datele aceleiași persoane fizice sau juridice, chiar dacă perioada de valabilitate a documentului este mai mică de 90 de zile;
c) să depună la sediul S.P.C.R.P.C.Î.V. competent potrivit alin. (1) autorizațiile necompletate în cursul anului calendaristic în care acestea au fost eliberate în condițiile alin. (3), pe cele completate în mod eronat, plăcuțele cu număr provizoriu corespunzătoare, precum și copii ale autorizațiilor completate și ale documentelor prevăzute la alin. (5), până cel târziu la data de 31 ianuarie a anului următor sau simultan cu solicitarea unor noi autorizații.(7) Valabilitatea autorizației pentru circulație provizorie, completată în condițiile alin. (5), este condiționată de îndeplinirea obligației societății solicitante de a introduce datele necesare autorizării provizorii în platforma informatică. (8) Pentru verificarea situației autorizării provizorii a unui vehicul, D.G.P.C.Î. realizează, gestionează și pune la dispoziția publicului o aplicație informatică, în mod gratuit, printr-un serviciu online, pe pagina de internet proprie.(9) În cazul documentelor prevăzute la alin. (3) lit. a) și b) sunt aplicabile în mod corespunzător prevederile art. 7 alin. (4)-(6). Actul de identitate prevăzut la alin. (3) lit. b) se restituie pe loc reprezentantului legal sau persoanei împuternicite, după caz.
Articolul 18
Completarea autorizațiilor pentru circulație provizorie cu nerespectarea prevederilor art. 17 alin. (5) sau (6) atrage pierderea dreptului societății de a primi autorizații pentru circulație provizorie în condițiile alin. (2) pentru o perioadă de 6 luni de la data constatării.
Secţiunea a 4-a Autorizarea pentru probe a autovehiculelor și remorcilor supuse înmatriculării
Articolul 19
(1) S.P.C.R.P.C.Î.V. competent potrivit alin. (2) autorizează pentru probe vehiculele care:
a) fac obiectul unor activități de testare în vederea omologării, precum și pe cele incomplete care efectuează deplasări de la producători la operatorii economici care le carosează, la solicitarea instituțiilor din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională, precum și a persoanelor juridice abilitate să fabrice, să asambleze, să caroseze, să modifice ori să efectueze activități de testare a vehiculelor, sistemelor, componentelor, unităților tehnice separate, pieselor sau echipamentelor, destinate vehiculelor respective;
b) se supun înmatriculării și se comercializează, în vederea efectuării probelor solicitate de clienți, la solicitarea operatorilor economici care au ca obiect de activitate comercializarea vehiculelor rutiere și care fac dovada deținerii, în condițiile legii, a unui număr de cel puțin 5 vehicule, pentru fiecare autorizație solicitată.(2) Autorizația de circulație pentru probe este valabilă un an de la data emiterii și se eliberează persoanei juridice prevăzute la alin. (1) lit. a) sau, după caz, persoanei juridice prevăzute la alin. (1) lit. b), proprietar al vehiculelor, la solicitarea acesteia, de către S.P.C.R.P.C.Î.V. în a cărui rază de competență aceasta își are sediul. (3) Autorizația de circulație pentru probe este valabilă doar pe teritoriul României, pentru cazul prevăzut la alin. (1) lit. a), și doar pe teritoriul județului sau al municipiului București, în raza căruia solicitantul își are sediul, pentru cazul prevăzut la alin. (1) lit. b).(4) Formularul autorizației de circulație pentru probe este identic cu cel al certificatului de înmatriculare, fiind însoțit de un borderou al cărui model este prevăzut în anexa nr. 2 la prezentul ordin.
Articolul 20
(1) Autorizația de circulație pentru probe împreună cu borderoul prevăzut la art. 19 alin. (4) se eliberează în baza următoarelor documente:
a) documentele care atestă dobândirea personalității juridice, denumirea, sediul, obiectul de activitate, persoana desemnată, în original sau copie, precum și actul de identitate al acesteia;
b) actul constitutiv al solicitantului sau o copie de pe acesta din care să rezulte ca obiect de activitate fabricarea, asamblarea, carosarea, modificarea ori testarea vehiculelor, sistemelor, componentelor, unităților tehnice separate, pieselor sau echipamentelor, destinate vehiculelor respective, în cazul vehiculelor aflate în situația prevăzută la art. 19 alin. (1) lit. a);
c) o adeverință de la Regia Autonomă „Registrul Auto Român“ din care să rezulte că solicitantul este abilitat să efectueze activități de testare a vehiculelor sau sistemelor, componentelor, unităților tehnice separate, pieselor ori echipamentelor destinate acestor vehicule, în vederea omologării, în cazul vehiculelor care fac obiectul unor activități de testare în vederea omologării;
d) actul constitutiv al solicitantului sau o copie de pe acesta din care să rezulte ca obiect de activitate comercializarea vehiculelor rutiere, pentru vehiculele aflate în situația prevăzută la art. 19 alin. (1) lit. b);
e) documentele care atestă dreptul de proprietate al solicitantului asupra unui număr de cel puțin 5 vehicule, în original și în copie, pentru fiecare autorizație de circulație pentru probe solicitată, precum și dovada înscrierii acestora în evidențele organului fiscal local, în situația prevăzută la art. 19 alin. (1) lit. b);
f) copia documentului de asigurare obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse prin accidente de circulație, în termenul de valabilitate a acesteia, pentru fiecare autorizație solicitată;
g) documentul care atestă faptul că solicitantul autorizației de circulație pentru probe este mandatat de către producător să efectueze activități de testare a vehiculelor sau sistemelor, componentelor, unităților tehnice separate, pieselor ori echipamentelor destinate acestora, în cazul vehiculelor care fac obiectul unor activități de testare în vederea omologării;
h) dovada plății contravalorii autorizațiilor de circulație pentru probe și a plăcuțelor cu număr de probe, cu excepția situației în care plata s-a realizat prin intermediul SNEP.(2) În cazul documentelor prevăzute la alin. (1) lit. a)-e) sunt aplicabile în mod corespunzător prevederile art. 7 alin. (4)-(6). Actul de identitate prevăzut la alin. (1) lit. a), precum și documentele originale prevăzute la alin. (1) lit. e) se restituie pe loc reprezentantului legal sau persoanei împuternicite, după caz.
Articolul 21
(1) Titularii autorizațiilor de circulație pentru probe vor completa, la momentul punerii în circulație a unui vehicul cu plăcuțe cu număr pentru probă, borderoul emis de S.P.C.R.P.C.Î.V. competent, care va cuprinde următoarele date: categoria, marca, tipul, masa totală maxim autorizată, numărul de identificare și culoarea vehiculului pe care se montează plăcuțele cu număr pentru probe, precum și intervalul de timp în care acesta este pus în circulație în baza autorizației pentru probe. Datele din borderou se înscriu și într-un registru aflat la sediul societății.(2) În termen de 30 de zile de la încetarea valabilității autorizației de circulație pentru probe eliberate în condițiile art. 19 alin. (1) lit. b), titularul are obligația de a depune la sediul autorității emitente autorizația însoțită de plăcuțele cu număr pentru probe și de borderoul în care au fost înscrise datele prevăzute la alin. (1), precum și copii ale documentelor care atestă dreptul de proprietate asupra vehiculelor puse în circulație în traficul rutier în baza autorizației de circulație pentru probe, însoțite de dovada înscrierii acestora în evidențele organului fiscal local.(3) Titularii autorizațiilor de circulație pentru probe vor asigura permanent, la cererea organelor de poliție competente, identificarea operativă a vehiculelor care circulă cu număr de probă.(4) Autovehiculele și remorcile care circulă în baza autorizației de circulație pentru probe nu pot efectua transport comercial de bunuri și persoane.(5) Autorizația de circulație pentru probe poate fi folosită doar pentru vehicule aflate în proprietatea titularului acesteia, cu excepția cazurilor prevăzute la art. 19 alin. (1) lit. a).
Articolul 22
(1) Nerespectarea prevederilor art. 21 atrage pierderea dreptului de a primi și de a utiliza autorizații de circulație pentru probe pentru o perioadă de 6 luni de la data constatării.(2) În termen de 5 zile de la constatarea situației prevăzute la alin. (1), autoritatea de înmatriculare notifică în scris titularul autorizației de circulație pentru probe cu privire la pierderea dreptului de a primi și de a utiliza autorizații de circulație pentru probe, care are obligația de a depune în termen de 30 de zile documentele și plăcuțele cu număr pentru probe prevăzute la art. 21 alin. (2) la sediul autorității de înmatriculare.
Secţiunea a 5-a Servicii digitale
Articolul 23
(1) În scopul soluționării cererilor adresate S.P.C.R.P.C.Î.V. în conformitate cu prevederile prezentului ordin, D.G.P.C.Î. pune la dispoziția publicului, pe pagina proprie de internet și prin intermediul Platformei HUB de servicii de la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, o aplicație informatică care permite efectuarea programărilor în vederea depunerii documentelor necesare realizării acestor operațiuni. Necesitatea efectuării programării, precum și categoriile de cereri pentru care se impune efectuarea acesteia se stabilesc de către prefecți în îndeplinirea atribuțiilor de conducere a S.P.C.R.P.C.Î.V.(2) Efectuarea operațiunilor prevăzute la art. 9, art. 10, art. 13 alin. (1), art. 14 alin. (1), art. 24 alin. (1) și (2), art. 26 alin. (3) și (5) și art. 27 alin. (1) și (3) poate fi solicitată și prin intermediul platformei informatice, de către proprietarul sau deținătorul mandatat a cărui identitate a fost stabilită cu ocazia accesării acesteia, cu condiția ca plățile necesare să fie efectuate prin intermediul SNEP. (3) Operațiunile prevăzute la alin. (2) solicitate prin intermediul platformei informatice pot fi efectuate cu condiția încărcării fotocopiilor documentelor prevăzute de art. 9 alin. (1) lit. a) și b), art. 10 alin. (1) lit. a) și b), art. 12 alin. (1), art. 13 alin. (1) lit. a), art. 14 alin. (1) lit. b) și d), art. 25 alin. (1) lit. a) și c) sau alin. (3), după caz. Prevederile art. 7 se aplică în mod corespunzător.(4) Societățile abilitate să comercializeze vehicule noi și societățile de leasing cu sediul în România pot solicita, pe cale informatică, în baza mandatului dobânditorului sau consimțământului deținătorului mandatat, în formă scrisă, autorizarea provizorie pentru circulație a vehiculelor sau, după caz, înmatricularea acestora, prin intermediul platformei informatice, în condiții stabilite în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (9) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(5) Actele translative ale dreptului de proprietate asupra vehiculelor, respectiv contractele de leasing sau extrasele din acestea, întocmite într-o limbă străină, pot fi utilizate în vederea efectuării operațiunilor prevăzute în cuprinsul prezentei secțiuni, cu condiția ca acestea să fie însoțite de o traducere autorizată a acestora, în limba română.
Secţiunea a 6-a Radierea din circulație a vehiculelor înmatriculate
Articolul 24
(1) Proprietarii de vehicule înmatriculate pot solicita radierea din circulație dacă fac dovada depozitării acestora într-un spațiu adecvat, deținut în condițiile legii.(2) Proprietarii de vehicule înmatriculate sunt obligați să solicite radierea din circulație în termen de 30 de zile de la data:
a) la care vehiculul a fost dezmembrat, casat sau predat unei unități specializate, în vederea dezmembrării;
b) scoaterii din România a vehiculului, în vederea înmatriculării în alt stat;
c) declarării furtului vehiculului.(3) Vehiculul declarat, prin dispoziție a autorității administrației publice locale, fără stăpân ori abandonat se radiază din oficiu în termen de 30 de zile de la primirea dispoziției respective.(4) Vehiculul pentru care poliția rutieră a dispus radierea din circulație, potrivit legii, se radiază de la data comunicării măsurii.(5) Radierea din evidență a unui vehicul înmatriculat se efectuează din oficiu, de către autoritatea care a efectuat înmatricularea, și în următoarele situații:
a) în baza notificării primite de la autorități competente sau operatori economici autorizați să emită certificatul de distrugere, care atestă faptul că vehiculul a fost definitiv scos din uz sau în baza notificării primite de la autorități competente, care atestă faptul că vehiculul a fost înmatriculat permanent în alt stat;
b) la notificarea Ministerului Afacerilor Externe, în cazul autovehiculelor și remorcilor aparținând misiunilor diplomatice, oficiilor consulare și membrilor acestora, precum și altor organizații și persoane străine cu statut diplomatic sau consular;
c) în baza unei hotărâri judecătorești rămase definitivă;
d) în cazul în care suspendarea înmatriculării vehiculului, prevăzută la art. 11 alin. (4^3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, a operat pentru o perioadă neîntreruptă de 9 luni;
e) în celelalte cazuri prevăzute de lege în care suspendarea înmatriculării vehiculului a operat pentru o perioadă neîntreruptă de 3 ani, cu excepția vehiculelor de interes istoric pentru care există mențiunea corespunzătoare în rubrica „Observații“ a certificatului de înmatriculare, caz în care perioada de operare a suspendării înmatriculării este de 10 ani.
Articolul 25
(1) Radierea unui vehicul înmatriculat se efectuează de către autoritatea care a efectuat înmatricularea, pe baza:
a) certificatului de înmatriculare însoțit de plăcuțele cu număr de înmatriculare sau declarația de pierdere ori dovada reținerii sau declarării furtului acestora, emisă de către autorități competente;
b) actului de identitate al solicitantului, în termenul de valabilitate a acestuia, în original, sau, în cazul persoanelor juridice, documentele care atestă dobândirea personalității juridice, denumirea, sediul și reprezentantul legal, în original sau în copie, precum și actul de identitate al acestuia, în original, sau, după caz, al persoanei împuternicite; în cazul reprezentării solicitantului prin avocat identificarea se va realiza numai prin cardul de avocat vizat pentru anul respectiv, iar în absența cardului de avocat identificarea se va realiza prin adeverința eliberată de către baroul din care face parte însoțită de cartea de identitate;
c) documentelor care atestă faptul că a intervenit una dintre situațiile prevăzute la art. 24 alin. (1) și (2).(2) În cazul vehiculelor care au o vechime de fabricație mai mare de 30 de ani, radierea se poate efectua în baza unei declarații pe propria răspundere a titularului înmatriculării ori a moștenitorilor legali ai acestuia, care să ateste că vehiculul a fost dezmembrat sau retras definitiv din circulație și nu mai circulă pe drumurile publice.(3) Prin excepție de la prevederile alin. (1), radierea vehiculelor prevăzute la art. 24 alin. (2) lit. a) și b) poate fi efectuată și la solicitarea persoanei înscrise în calitate de proprietar în ultimul certificat de înmatriculare, în baza unui certificat de distrugere emis de un operator economic autorizat sau a dovezii emise de autorități competente, care atestă faptul că vehiculul a fost înmatriculat permanent în alt stat.(4) În cazul în care proprietarul care solicită radierea vehiculului înmatriculat nu este înscris în ultimul certificat de înmatriculare, acesta va depune, pe lângă documentele prevăzute la alin. (1), și documentul care atestă dreptul de proprietate al acestuia asupra vehiculului care face obiectul radierii, înregistrat în evidențele organului fiscal local competent.(5) În cazul documentelor prevăzute la alin. (1) lit. b) sunt aplicabile în mod corespunzător prevederile art. 7 alin. (4)-(6). Actul de identitate prevăzut la alin. (1) lit. b) se restituie pe loc solicitantului, reprezentantului legal sau persoanei împuternicite, după caz.
Secţiunea a 7-a Numerele de înmatriculare, provizorii și pentru probe
Articolul 26
(1) Indicativele județelor și al municipiului București, alcătuirea numerelor de ordine, formele, dimensiunile, culorile fondului plăcuțelor, precum și condițiile de calitate pentru plăcuțele cu număr de înmatriculare, provizoriu sau pentru probe, după caz, sunt stabilite prin standard de stat, potrivit legii.(2) Plăcuțele cu număr de înmatriculare, provizoriu sau pentru probe, se confecționează de către Atelierele de Confecționare a Plăcilor cu Numere de Înmatriculare din subordinea D.G.P.C.Î.(3) Rezervarea unei combinații disponibile a numărului de înmatriculare poate fi solicitată autorității de înmatriculare competente potrivit art. 2 alin. (1), cu plata tarifului aferent, în baza următoarelor documente:
a) actul de identitate al solicitantului, în termenul de valabilitate a acestuia, în original, sau, în cazul persoanelor juridice, documentele care atestă dobândirea personalității juridice, denumirea, sediul și reprezentantul legal, în original sau în copie, precum și actul de identitate al acestuia, în original, sau, după caz, al persoanei împuternicite; în cazul reprezentării solicitantului prin avocat identificarea se va realiza numai prin cardul de avocat vizat pentru anul respectiv, iar în absența cardului de avocat identificarea se va realiza prin adeverința eliberată de către baroul din care face parte însoțită de cartea de identitate;
b) dovada achitării tarifului de rezervare a combinației numărului de înmatriculare, cu excepția situației în care plata s-a realizat prin intermediul SNEP.(4) În cazul documentelor prevăzute la alin. (3) lit. a) sunt aplicabile în mod corespunzător prevederile art. 7 alin. (4)-(6). Actul de identitate prevăzut la alin. (3) lit. a) se restituie pe loc solicitantului, reprezentantului legal sau persoanei împuternicite, după caz.(5) Valabilitatea rezervării combinației numărului de înmatriculare încetează la prima atribuire a acesteia sau la împlinirea termenului de 90 de zile de la data rezervării, dacă în acest termen combinația nu a fost atribuită.(6) Combinația numărului de înmatriculare nu poate face obiectul unei noi rezervări dacă în decursul ultimelor 12 luni aceasta a fost rezervată pentru o perioadă de peste 90 de zile. Noua rezervare poate fi solicitată doar după expirarea celei anterioare.(7) Prin efectuarea operațiunii prevăzute la alin. (3), combinația numărului de înmatriculare devine indisponibilă în intervalul de timp prevăzut la alin. (5), putând fi utilizată numai în vederea atribuirii unui vehicul aflat în proprietatea solicitantului, la solicitarea acestuia.(8) Rezervarea combinației numărului de înmatriculare poate fi anulată la cererea scrisă a persoanei în beneficiul căreia a fost efectuată operațiunea. În acest caz, tariful achitat potrivit alin. (3) lit. b) nu se restituie.
Articolul 27
(1) Păstrarea combinației numărului de înmatriculare poate fi solicitată de către titularul certificatului de înmatriculare autorității care a efectuat înmatricularea, până la momentul radierii vehiculului, al expirării solicitării anterioare de păstrare sau al transcrierii transmiterii dreptului de proprietate pe numele dobânditorului, după caz, cu plata tarifului aferent. Solicitarea înscrierii acesteia în evidențele autorității competente se face în baza următoarelor documente:
a) actul de identitate al solicitantului, în termenul de valabilitate a acestuia, în original, sau, în cazul persoanelor juridice, documentele care atestă dobândirea personalității juridice, denumirea, sediul și reprezentantul legal, în original sau în copie, precum și actul de identitate al acestuia, în original, sau, după caz, al persoanei împuternicite; în cazul reprezentării solicitantului prin avocat identificarea se va realiza numai prin cardul de avocat vizat pentru anul respectiv, iar în absența cardului de avocat identificarea se va realiza prin adeverința eliberată de către baroul din care face parte însoțită de cartea de identitate;
b) dovada achitării tarifului de păstrare a combinației numărului de înmatriculare, cu excepția situației în care plata s-a realizat prin intermediul SNEP.(2) În cazul documentelor prevăzute la alin. (1) lit. a) sunt aplicabile în mod corespunzător prevederile art. 7 alin. (4)-(6). Actul de identitate prevăzut la alin. (1) lit. a) se restituie pe loc solicitantului, reprezentantului legal sau persoanei împuternicite, după caz.(3) Valabilitatea păstrării combinației numărului de înmatriculare este de un an de la data solicitării, cu posibilitatea de prelungire consecutivă pe perioade de un an, care cumulate nu depășesc trei ani. Prelungirea valabilității păstrării combinației numărului de înmatriculare se consideră efectuată la data solicitării și produce efecte la împlinirea termenului de un an de la data păstrării sau, după caz, de la data expirării prelungirii anterioare. (4) Responsabilitatea asigurării continuității păstrării combinației numărului de înmatriculare revine solicitantului operațiunii respective.(5) Păstrarea combinației numărului de înmatriculare poate fi anulată la cererea persoanei în beneficiul căreia a fost efectuată operațiunea. În acest caz, tariful achitat potrivit alin. (1) lit. b) nu se restituie.(6) Solicitantul înmatriculării permanente, al transcrierii transmiterii dreptului de proprietate asupra unui vehicul sau al eliberării unui nou certificat de înmatriculare ca urmare a modificării unor date înscrise în acesta poate opta pentru o combinație preferențială a numărului de înmatriculare, dacă aceasta este disponibilă, cu plata contravalorii tarifului legal.(7) În cazul în care solicitantul transcrierii transmiterii dreptului de proprietate are domiciliul, reședința ori sediul în alt județ decât proprietarul înscris în certificatul de înmatriculare anterior, acesta poate primi o combinație la rând a numărului de înmatriculare sau poate opta pentru o combinație preferențială, dacă aceasta este disponibilă, cu plata contravalorii tarifului legal.(8) Cu ocazia efectuării operațiunilor prevăzute la art. 9, 10 și 14, solicitantul poate opta pentru atribuirea unei combinații păstrate a numărului de înmatriculare care nu a fost restricționată conform legii. În această situație, prin excepție de la prevederile art. 9 alin. (1) lit. d), art. 10 alin. (1) lit. e) și art. 14 alin. (1) lit. c), nu este necesară achitarea contravalorii plăcuțelor cu număr de înmatriculare.
Articolul 28
(1) Eliberarea unei/unor noi plăcuțe cu număr de înmatriculare, ca urmare a pierderii, deteriorării sau furtului, se face în baza următoarelor documente:
a) dovada plății contravalorii plăcuței/plăcuțelor cu numărul de înmatriculare, cu excepția situației în care plata s-a realizat prin intermediul SNEP;
b) actul de identitate al solicitantului, în termenul de valabilitate a acestuia, în original, sau, în cazul persoanelor juridice, documentele care atestă dobândirea personalității juridice, denumirea, sediul și reprezentantul legal, în original sau în copie, precum și actul de identitate al acestuia, în original, sau, după caz, al persoanei împuternicite; în cazul reprezentării solicitantului prin avocat identificarea se va realiza numai prin cardul de avocat vizat pentru anul respectiv, iar în absența cardului de avocat identificarea se va realiza prin adeverința eliberată de către baroul din care face parte însoțită de cartea de identitate;
c) plăcuța/plăcuțele anterioară/anterioare sau, după caz, declarația de pierdere ori dovada declarării furtului acesteia/acestora emisă de către autorități competente.(2) Eliberarea unei plăcuțe suplimentare, în vederea fixării pe dispozitive omologate, montate în partea din spate a vehiculelor și dotate cu un loc de amplasare a plăcuței cu număr de înmatriculare, se face în baza depunerii documentelor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b).(3) Eliberarea unor plăcuțe cu număr de înmatriculare poate fi solicitată și în cazul în care acestea au fost reținute de către autorități străine, iar plăcuțele nu au fost transmise autorității emitente, în baza depunerii documentelor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), a dovezii de reținere și a dovezii încetării motivelor care au stat la baza reținerii, însoțite de traducerea acestora în limba română, efectuată de către un traducător autorizat.(4) În cazul documentelor prevăzute la alin. (1) lit. b) sunt aplicabile în mod corespunzător prevederile art. 7 alin. (4)-(6). Actul de identitate prevăzut la alin. (1) lit. b) se restituie pe loc solicitantului, reprezentantului legal sau persoanei împuternicite, după caz.
Capitolul II Procedura înregistrării vehiculelor
Secţiunea 1 Dispoziții generale
Articolul 29
(1) Categoriile de vehicule supuse înregistrării la nivelul primarilor comunelor, ai orașelor, ai municipiilor și ai sectoarelor municipiului București sunt următoarele:
a) troleibuzele, potrivit Reglementărilor privind omologarea de tip și eliberarea cărții de identitate a vehiculelor rutiere, precum și omologarea de tip a produselor utilizate la acestea – RNTR 2, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor nr. 2.224/2020;
b) mopedele din categoriile L1e-B și L2e, precum și cvadriciclurile ușoare din categoria L6, potrivit prevederilor Regulamentului (UE) nr. 168/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 15 ianuarie 2013 privind omologarea și supravegherea pieței pentru vehiculele cu două sau trei roți și pentru cvadricicluri;
c) tractoarele agricole sau forestiere din categoriile T și C, potrivit prevederilor Regulamentului (UE) nr. 167/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 5 februarie 2013 privind omologarea și supravegherea pieței pentru vehiculele agricole și forestiere;
d) remorcile și semiremorcile destinate a fi tractate de tractoarele agricole sau forestiere din categoria R, potrivit prevederilor Regulamentului (UE) nr. 167/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 5 februarie 2013;
e) utilajele tractate interschimbabile agricole sau forestiere din categoria S, potrivit prevederilor Regulamentului (UE) nr. 167/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 5 februarie 2013;
f) vehiculele destinate efectuării de servicii ori lucrări, denumite mașini autopropulsate, precum și vehiculele lente, potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
g) vehiculele care se deplasează pe șine, denumite tramvaie, potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
h) vehiculele cu tracțiune animală, potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare. (2) Vehiculele prevăzute la alin. (1) lit. a)-e) pot fi înregistrate la nivelul primarilor comunelor, ai orașelor, ai municipiilor și ai sectoarelor municipiului București numai dacă Regia Autonomă „Registrul Auto Român“ a emis cartea de identitate a vehiculului pentru acestea.(3) Vehiculele prevăzute la alin. (1) lit. f) pot fi înregistrate la nivelul primarilor comunelor, ai orașelor, ai municipiilor și ai sectoarelor municipiului București numai dacă Regia Autonomă „Registrul Auto Român“ a emis atestatul tehnic pentru acestea.
Articolul 30
(1) Înregistrarea vehiculelor prevăzute la art. 29 se realizează de către compartimentele de specialitate de la nivelul primarilor comunelor, ai orașelor, ai municipiilor și ai sectoarelor municipiului București pe a căror rază teritorială își au domiciliul, reședința ori sediul proprietarii vehiculelor respective.(2) Odată cu înregistrarea vehiculelor, autoritățile competente eliberează un certificat de înregistrare, precum și plăcuțele cu număr de înregistrare. Indicativele județelor și cel al municipiului București, formele, dimensiunile, precum și condițiile de calitate pentru plăcuțele cu numărul de înregistrare sunt stabilite prin standard de stat, potrivit legii, cu respectarea prevederilor anexei nr. 6.(3) Autovehiculele, remorcile, tractoarele agricole sau forestiere și mașinile autopropulsate din dotarea Ministerului Apărării Naționale, Ministerului Afacerilor Interne, Serviciului Român de Informații, precum și a Serviciului de Protecție și Pază se înregistrează la aceste instituții. Autovehiculele și remorcile, cu excepția remorcilor destinate a fi tractate de către tractoarele agricole sau forestiere, pot, după caz, să fie înmatriculate, în condițiile legii.(4) Procedura de înregistrare și radiere a vehiculelor din dotarea instituțiilor prevăzute la alin. (3) se stabilește prin ordin al conducătorului instituției respective, care trebuie să cuprindă cel puțin următoarele elemente:
a) structura din cadrul instituției care efectuează înregistrarea;
b) documentele pe baza cărora se efectuează înregistrarea, respectiv radierea;
c) situațiile și condițiile în care se eliberează, pentru un vehicul înregistrat, un nou certificat de înregistrare, respectiv un nou set de plăcuțe cu numărul de înregistrare.(5) Indicativele localităților din componența numărului de înregistrare atribuit în condițiile alin. (1) sunt prevăzute în anexa nr. 7 care face parte integrantă din prezentul ordin.
Articolul 31
(1) Înregistrarea vehiculelor se consideră efectuată de la înscrierea acestei operațiuni în Registrul de evidență a vehiculelor înregistrate, pentru vehiculele înregistrate potrivit art. 30 alin. (1), sau în evidențele Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Apărării Naționale, Serviciului Român de Informații, Serviciului de Protecție și Pază, în cazul vehiculelor înregistrate la nivelul acestor instituții. (2) Pentru a fi înregistrate și a circula pe drumurile publice, vehiculele supuse înregistrării, cu excepția mașinilor autopropulsate cu o viteză maximă constructivă care nu depășește 25 km/h, a autovehiculelor cu șenile, a tramvaielor și a vehiculelor cu tracțiune animală, se supun inspecției tehnice periodice, conform legislației în vigoare.
Articolul 32
(1) Proprietarii de vehicule supuse înregistrării sau deținătorii mandatați ai acestora sunt obligați să solicite înregistrarea acestora la nivelul primarilor comunelor, ai orașelor, ai municipiilor și ai sectoarelor municipiului București pe raza cărora aceștia își au domiciliul, reședința sau sediul înainte de a le pune în circulație, precum și radierea lor din evidență, potrivit prezentei proceduri. (2) Proprietarul unui vehicul care face obiectul operațiunilor prevăzute de art. 30 alin. (1) și (3) are calitatea de titular al certificatului de înregistrare.(3) Prin excepție de la prevederile alin. (2), în cazul vehiculelor utilizate în sistem leasing, deținătorul mandatat are calitatea de titular al certificatului de înregistrare.(4) În cazul operațiunilor prevăzute în cuprinsul prezentului capitol, pentru efectuarea cărora este necesară copia unui document, autoritatea de înregistrare are obligația de a asigura, în mod gratuit, fotocopierea acestuia.(5) În cazul operațiunilor prevăzute în cuprinsul prezentului capitol, pentru efectuarea cărora sunt necesare documente care au fost emise de către alte instituții publice, organe de specialitate ale administrației publice centrale și locale, precum și persoane juridice de drept privat care, potrivit legii, au obținut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, autoritatea de înregistrare solicită entităților care au emis aceste documente, în format electronic, copii sau extrase ale acestora, în baza consimțământului expres al beneficiarului serviciului public. Actul de identitate, cardul de avocat, atestatul tehnic și cartea de identitate a vehiculului nu fac obiectul prezentului alineat, prezentarea acestora fiind necesară strict în vederea stabilirii datelor de identificare ale persoanei și ale vehiculului.(6) În situația în care solicitantul depune copia prevăzută la alin. (4) sau un document dintre cele prevăzute la alin. (5), autoritatea de înregistrare are obligația de a le primi.
Articolul 33
Proprietarii de vehicule înregistrate sau deținătorii mandatați ai acestora au obligația să monteze pe acestea, după caz, una sau două plăcuțe cu numărul de înregistrare.
Secţiunea a 2-a Înregistrarea vehiculelor
Articolul 34
(1) Înregistrarea vehiculelor prevăzute la art. 29 alin. (1) lit. a)-g) se efectuează pe baza următoarelor documente:
a) cererea solicitantului, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3;
b) actul de identitate al solicitantului, în termenul de valabilitate a acestuia, în original, sau, în cazul persoanelor juridice, documentele care atestă dobândirea personalității juridice, denumirea, sediul și reprezentantul legal, precum și actul de identitate al acestuia, în original, sau, după caz, al persoanei împuternicite; în cazul reprezentării solicitantului prin avocat identificarea se va realiza numai prin cardul de avocat vizat pentru anul respectiv, iar în absența cardului de avocat identificarea se va realiza prin adeverința eliberată de către baroul din care face parte însoțită de cartea de identitate;
c) documentul care atestă dreptul de proprietate al solicitantului asupra vehiculului, în original și în copie, și, în cazul vehiculelor care fac obiectul unui contract de leasing, un extras din contractul de leasing care să conțină cel puțin părțile, obiectul, durata contractului, datele de identificare a vehiculului și semnăturile părților, însoțit de dovada declarării fiscale la organul fiscal local de la domiciliul, reședința sau sediul deținătorului mandatat. Documentul care atestă dreptul de proprietate al solicitantului asupra vehiculului trebuie să fie înregistrat în evidențele organului fiscal local de la domiciliul, sediul sau reședința dobânditorului;
d) cartea de identitate a vehiculului sau atestatul tehnic eliberat de Regia Autonomă „Registrul Auto Român“, în original, după caz;
e) dovada efectuării inspecției tehnice periodice în termenul de valabilitate a acesteia, cu excepția mașinilor autopropulsate cu o viteză maximă constructivă care nu depășește 25 km/h, a autovehiculelor cu șenile, a tramvaielor și a vehiculelor cu tracțiune animală;
f) dovada asigurării obligatorii de răspundere civilă pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și de tramvaie, cu excepția vehiculelor cu tracțiune animală;
g) dovada plății contravalorii certificatului de înregistrare și a plăcuței/plăcuțelor cu numărul de înregistrare;
h) dovada faptului că vehiculul este radiat din circulație, în cazul în care acesta a mai fost înregistrat;
i) procură specială în formă autentică, împuternicire avocațială sau împuternicire scrisă a reprezentantului legal al persoanei juridice, după caz.(2) Documentele originale prevăzute la alin. (1) lit. b)-d) se restituie pe loc solicitantului.(3) În cazul documentelor prevăzute la alin. (1) lit. b) și c) sunt aplicabile în mod corespunzător prevederile art. 32 alin. (4)-(6). (4) Prin excepție de la prevederile alin. (1) lit. c), în cazul operațiunilor de înregistrare efectuate la solicitarea deținătorilor mandatați, nu este necesară depunerea documentului care atestă dreptul de proprietate asupra vehiculului, fiind suficientă depunerea unui extras din contractul de leasing care să conțină cel puțin părțile, obiectul și durata contractului, datele de identificare ale vehiculului și semnăturile părților, însoțit de copia documentului care atestă dreptul de proprietate al societății de leasing asupra vehiculului, de dovada înscrierii vehiculului în evidențele organului fiscal competent și de acordul scris al proprietarului vehiculului.
Articolul 35
Pentru fiecare vehicul înregistrat se eliberează un certificat de înregistrare care respectă prevederile Ordinului ministrului administrației și internelor nr. 1.454/2006 privind forma, dimensiunile și conținutul certificatului de înmatriculare și ale celui de înregistrare, cu modificările și completările ulterioare.
Articolul 36
La înregistrare, vehiculului i se atribuie plăcuțe cu un singur număr de înregistrare, care sunt conforme prevederilor art. 22 lit. a) și art. 25 alin. (1) din Regulamentul de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.391/2006, cu modificările și completările ulterioare, și ale anexei nr. 6 la prezentul ordin.
Articolul 37
(1) Înregistrarea vehiculului cu tracțiune animală se efectuează pe baza următoarelor documente:
a) cererea solicitantului, conform modelului prezentat în anexa nr. 3;
b) actul de identitate al solicitantului, în termenul de valabilitate a acestuia, în original, sau, în cazul persoanelor juridice, documentele care atestă dobândirea personalității juridice, denumirea, sediul și reprezentantul legal, în original sau în copie, precum și actul de identitate al acestuia, în original, sau, după caz, al persoanei împuternicite; în cazul reprezentării solicitantului prin avocat identificarea se va realiza numai prin cardul de avocat vizat pentru anul respectiv, iar în absența cardului de avocat identificarea se va realiza prin adeverința eliberată de către baroul din care face parte însoțită de cartea de identitate;
c) dovada plății contravalorii certificatului de înregistrare și a plăcuței cu numărul de înregistrare;
d) documentul care atestă dreptul de proprietate al solicitantului asupra vehiculului, în original și în copie, sau o declarație pe propria răspundere din care să reiasă că solicitantul este proprietarul vehiculului pentru care se solicită înregistrarea;
e) procură specială în formă autentică, împuternicire avocațială sau împuternicire scrisă a reprezentantului legal al persoanei juridice, după caz.(2) Documentele originale prevăzute la alin. (1) lit. b) și d) se restituie pe loc solicitantului.(3) În cazul documentelor prevăzute la alin. (1) lit. b) și d) sunt aplicabile în mod corespunzător prevederile art. 32 alin. (4)-(6).
Articolul 38
(1) În cazul modificării datelor înscrise în certificatul de înregistrare, proprietarul vehiculului sau deținătorul mandatat al acestuia este obligat să solicite eliberarea unui nou certificat de înregistrare în termen de 30 de zile de la data la care a survenit modificarea. Eliberarea unui nou certificat de înregistrare ca urmare a modificării unor date înscrise în acesta se efectuează pe baza următoarelor documente:
a) cererea solicitantului;
b) cartea de identitate a vehiculului cu modificările tehnice operate de Regia Autonomă „Registrul Auto Român“ sau, după caz, atestatul tehnic eliberat de Regia Autonomă „Registrul Auto Român“, în original;
c) vechiul certificat de înregistrare;
d) dovada asigurării obligatorii de răspundere civilă pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și de tramvaie, cu excepția vehiculelor cu tracțiune animală;
e) dovada plății contravalorii certificatului de înregistrare și a plăcuței/plăcuțelor cu numărul de înregistrare, după caz;
f) actul de identitate al solicitantului, în termenul de valabilitate a acestuia, în original, sau, în cazul persoanelor juridice, copii ale documentelor care atestă dobândirea personalității juridice, denumirea, sediul și reprezentantul legal, precum și actul de identitate al acestuia, în original, sau, după caz, al persoanei împuternicite; în cazul reprezentării solicitantului prin avocat identificarea se va realiza numai prin cardul de avocat vizat pentru anul respectiv, iar în absența cardului de avocat identificarea se va realiza prin adeverința eliberată de către baroul din care face parte însoțită de cartea de identitate;
g) certificatul de atestare fiscală emis de către organul fiscal competent al autorității administrației publice locale, care conține noile date tehnice sau de identificare a solicitantului, numai în cazul modificărilor care vizează datele tehnice în baza cărora se calculează impozitul pe mijloace de transport ori care se referă la schimbarea domiciliului sau, după caz, a reședinței ori a sediului;
h) procură specială în formă autentică, împuternicire avocațială sau împuternicire scrisă a reprezentantului legal al persoanei juridice, după caz.(2) Documentele originale prevăzute la alin. (1) lit. b) și f) se restituie pe loc solicitantului.(3) În cazul documentelor prevăzute la alin. (1) lit. f) și g) sunt aplicabile în mod corespunzător prevederile art. 32 alin. (4)-(6). (4) În cazul în care solicitarea de eliberare a unui nou certificat de înregistrare, pentru un vehicul care face obiectul unui contract de leasing, este formulată de către deținătorul mandatat, pe lângă documentele prevăzute la alin. (1) se va depune și acordul scris al proprietarului cu privire la efectuarea operațiunii.
Articolul 39
(1) În cazul pierderii, furtului ori deteriorării certificatului de înregistrare sau a plăcuțelor cu numărul de înregistrare, proprietarul vehiculului sau deținătorul mandatat al acestuia este obligat să solicite eliberarea unui duplicat al acestui document sau, după caz, a unor noi plăcuțe cu numărul de înregistrare în termen de 30 de zile de la data declarării pierderii sau furtului ori de la data constatării deteriorării. (2) În cazurile prevăzute la alin. (1), eliberarea unui duplicat al certificatului de înregistrare sau a unor noi plăcuțe cu numărul de înregistrare se efectuează pe baza următoarelor documente:
a) cererea solicitantului;
b) cartea de identitate a vehiculului sau atestatul tehnic eliberat de Regia Autonomă „Registrul Auto Român“, în original, după caz;
c) certificatul de înregistrare deteriorat ori plăcuțele deteriorate sau documentul care atestă pierderea sau furtul acestora, după caz;
d) dovada plății contravalorii certificatului de înregistrare și a plăcuței/plăcuțelor cu numărul de înregistrare, după caz;
e) actul de identitate al solicitantului, în termenul de valabilitate a acestuia, în original, sau, în cazul persoanelor juridice, documentele care atestă dobândirea personalității juridice, denumirea, sediul și reprezentantul legal, în original sau în copie, precum și actul de identitate al acestuia, în original, sau, după caz, al persoanei împuternicite; în cazul reprezentării solicitantului prin avocat identificarea se va realiza numai prin cardul de avocat vizat pentru anul respectiv, iar în absența cardului de avocat identificarea se va realiza prin adeverința eliberată de către baroul din care face parte însoțită de cartea de identitate;
f) procură specială în formă autentică, împuternicire avocațială sau împuternicire scrisă a reprezentantului legal al persoanei juridice, după caz.(3) Documentele originale prevăzute la alin. (2) lit. b) și e) se restituie pe loc solicitantului.(4) În cazul documentelor prevăzute la alin. (2) lit. e) sunt aplicabile în mod corespunzător prevederile art. 32 alin. (4)-(6). (5) În cazul în care solicitarea de eliberare a unui duplicat al certificatului de înregistrare sau a unor plăcuțe cu număr de înregistrare, pentru un vehicul care face obiectul unui contract de leasing, este formulată de către deținătorul mandatat, pe lângă documentele prevăzute la alin. (1) se va depune și acordul scris al proprietarului cu privire la efectuarea operațiunii.
Articolul 40
(1) Termenul în care se soluționează cererile pentru eliberarea unui certificat de înregistrare nu poate fi mai mare de 20 de zile lucrătoare. (2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), în cazul aplicării prevederilor art. 32 alin. (5), termenul de 20 de zile se suspendă de la data solicitării de către autoritatea de înregistrare a copiilor sau extraselor documentelor emise de către alte instituții publice, organe de specialitate ale administrației publice centrale și locale, precum și persoane juridice de drept privat care, potrivit legii, au obținut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, până la primirea acestora.
Secţiunea a 3-a Radierea din circulație a vehiculelor înregistrate
Articolul 41
Radierea vehiculelor se efectuează de către autoritatea care a efectuat înregistrarea la cererea proprietarului vehiculului înregistrat, în următoarele cazuri:
a) proprietarul dorește retragerea din circulație a vehiculului și face dovada depozitării acestuia într-un spațiu adecvat, deținut în condițiile legii;
b) proprietarul face dovada dezmembrării, casării sau predării vehiculului la unități specializate în vederea dezmembrării;
c) la trecerea vehiculului în proprietatea altei persoane, în condițiile legii;
d) la scoaterea definitivă din România a vehiculului respectiv;
e) în cazul furtului, situație în care deținătorul vehiculului este obligat să solicite radierea acestuia în 30 de zile de la data declarării furtului.
Articolul 42
Este interzisă circulația pe drumurile publice a vehiculelor radiate din evidență.
Articolul 43
Se radiază din oficiu, în termen de 30 de zile de la primirea dispoziției primarului, vehiculul abandonat sau fără stăpân, declarat ca atare, în condițiile legii.
Articolul 44
Radierea se comunică în termen de 30 de zile, de către autoritatea care a efectuat-o, organului fiscal competent al autorității administrației publice locale.
Articolul 45
(1) Radierea vehiculelor în condițiile art. 41 se efectuează pe baza următoarelor documente:
a) cererea solicitantului, conform modelului prezentat în anexa nr. 4;
b) actul de identitate al solicitantului, în termenul de valabilitate a acestuia, în original, sau, în cazul persoanelor juridice, documentele care atestă dobândirea personalității juridice, denumirea, sediul și reprezentantul legal, în original sau în copie, precum și actul de identitate al acestuia, în original, sau, după caz, al persoanei împuternicite; în cazul reprezentării solicitantului prin avocat identificarea se va realiza numai prin cardul de avocat vizat pentru anul respectiv, iar în absența cardului de avocat identificarea se va realiza prin adeverința eliberată de către baroul din care face parte însoțită de cartea de identitate;
c) cartea de identitate a vehiculului sau, după caz, atestatul tehnic eliberat de Regia Autonomă „Registrul Auto Român“, în original;
d) certificatul de înregistrare al vehiculului, declarația de pierdere ori dovada reținerii sau declarării furtului acestuia, emisă de către autorități competente;
e) plăcuța sau plăcuțele cu numărul de înregistrare;
f) certificat de atestare fiscală emis de către organul fiscal competent al autorității administrației publice locale;
g) documentul care atestă dezmembrarea – certificat de distrugere emis în conformitate cu prevederile Legii nr. 212/2015 privind modalitatea de gestionare a vehiculelor și a vehiculelor scoase din uz, cu modificările și completările ulterioare, după caz, în original și copie;
h) documentul care atestă scoaterea din România a vehiculului, după caz, în original și copie;
i) documentul care atestă furtul vehiculului, după caz;
j) actul de înstrăinare a vehiculului, după caz, în original și copie;
k) procură specială în formă autentică, împuternicire avocațială sau împuternicire scrisă a reprezentantului legal al persoanei juridice, după caz.(2) Documentele originale prevăzute la alin. (1) lit. b), c), g) și j) se restituie pe loc solicitantului.(3) În cazul documentelor prevăzute la alin. (1) lit. b), f), g), h) și j) sunt aplicabile în mod corespunzător prevederile art. 32 alin. (4)-(6).
Articolul 46
Radierea se face prin retragerea certificatului de înregistrare și a plăcuței sau plăcuțelor cu numărul de înregistrare și emiterea dovezii radierii, al cărei model este prezentat în anexa nr. 5.
Secţiunea a 4-a Evidențele privind vehiculele înregistrate, numerele de înregistrare atribuite și certificatele de înregistrare
Articolul 47
(1) Evidența vehiculelor înregistrate se ține la nivelul primarilor comunelor, ai orașelor, ai municipiilor și ai sectoarelor municipiului București pe raza cărora proprietarul sau deținătorul mandatat își are domiciliul, reședința sau sediul. (2) Autoritatea competentă de înregistrare înscrie datele de identificare a proprietarului și a vehiculului prevăzute la art. 11 alin. (11)-(13) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în Registrul de evidență a vehiculelor înregistrate, constituit la nivelul D.G.P.C.Î.
Articolul 48
Autoritatea competentă de înregistrare va asigura rezolvarea cu celeritate și cu titlu gratuit. a solicitărilor din partea organelor abilitate prin lege cu privire la identitatea deținătorilor de vehicule înregistrate și cu privire la evidența lor, respectând prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), ale Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), cu modificările ulterioare, și ale Legii nr. 363/2018 privind protecția. persoanelor fizice referitor la prelucrarea datelor cu caracter personal de către autoritățile competente în scopul prevenirii, descoperirii, cercetării, urmăririi penale și combaterii infracțiunilor sau al executării pedepselor, măsurilor educative și de siguranță, precum și privind libera circulație a acestor date.
Capitolul III Dispoziții tranzitorii și finale
Articolul 49
(1) Până la data operaționalizării măsurilor prevăzute la art. 7 alin. (2), dovada îndeplinirii condiției prevăzute la art. 7 alin. (1) lit. c) și e) se va face, după caz, prin prezentarea copiei documentului de asigurare obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse prin accidente de circulație, respectiv prin aplicarea, în mod corespunzător, a prevederilor art. 7 alin. (5) și (6). (2) Dovada îndeplinirii condiției prevăzute la art. 7 alin. (1) lit. e) este necesară până la stabilirea, prin proceduri comune încheiate între autoritățile competente, a unui mecanism alternativ de verificare a respectării prevederilor art. 324 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. cu modificările și completările ulterioare.(3) Operațiunile prevăzute la art. 9, 10, art. 13 alin. (1), art. 14 alin. (1), art. 24 alin. (1) și (2), art. 26 alin. (3) și (5) și art. 27 alin. (1) și (3) pot fi solicitate în condițiile art. 23 alin. (2) și (4), etapizat, în funcție de capacitatea sistemelor informatice și dezvoltarea conexiunilor de la nivelul autorității competente de înmatriculare și de la nivelul organelor fiscale locale, în limitele stabilite de legislația în vigoare. Până la operaționalizarea platformei informatice, societățile abilitate să comercializeze vehicule noi și societățile de leasing au obligația să depună la sediul S.P.C.R.P.C.Î.V. în a cărui rază teritorială proprietarul își are domiciliul, sediul sau, în cazul persoanelor cu domiciliul în străinătate, reședința documentele prevăzute la art. 9, respectiv art. 10, în termen de 5 zile de la solicitarea înmatriculării în condițiile art. 23 alin. (4).(4) Prevederile art. 17 alin. (2) și (6)-(8) produc efecte începând cu data operaționalizării funcționalității care asigură introducerea datelor în platforma informatică, precum și a aplicației prevăzute de art. 17 alin. (8) și numai pentru documentele eliberate ulterior acestei date.(5) Prevederile art. 2 alin. (5) se aplică începând cu operaționalizarea funcționalităților informatice necesare, dată până la care eliberarea plăcuțelor cu număr de înmatriculare se realizează de către autoritatea de înmatriculare în a cărei rază de competență proprietarii sau, după caz, deținătorii mandatați își au domiciliul, sediul sau, în cazul persoanelor fizice cu domiciliul în străinătate, reședința.
Articolul 50
(1) Până la operaționalizarea Registrului de evidență a vehiculelor înregistrate, de către D.G.P.C.Î., înregistrarea și evidența vehiculelor prevăzute la art. 30 alin. (1) se realizează în evidențele constituite la nivelul primarilor comunelor, ai orașelor, ai municipiilor și ai sectoarelor municipiului București, potrivit regulamentelor emise la nivelul fiecărei autorități a administrației publice locale.(2) Înregistrarea vehiculelor, în condițiile alin. (1), se consideră efectuată de la înscrierea acestei operațiuni în evidențele constituite la nivelul primarilor comunelor, ai orașelor, ai municipiilor și ai sectoarelor municipiului București.(3) Data operaționalizării Registrului de evidență a vehiculelor înregistrate de către D.G.P.C.Î. se constată prin dispoziția directorului general al D.G.P.C.Î. și se comunică autorităților de înregistrare.
Articolul 51
(1) Operațiunile prevăzute în cuprinsul cap. I și II se efectuează în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului administrației și internelor nr. 1.501/2006 privind procedura înmatriculării, înregistrării, radierii și eliberarea autorizației de circulație provizorie sau pentru probe a vehiculelor, cu modificările și completările ulterioare, și cu prevederile regulamentelor emise la nivelul fiecărei autorități a administrației publice locale prin care se stabilește procedura de înregistrare și evidență a vehiculelor înregistrate, în cazul în care cererile au fost înregistrate la autoritatea competentă anterior intrării în vigoare a prezentului ordin.(2) Vehiculele înregistrate la nivelul primarilor comunelor, ai orașelor, ai municipiilor și ai sectoarelor municipiului București anterior intrării în vigoare a prezentului ordin, care poartă plăcuțe cu numărul de înregistrare având conținutul prevăzut de legea în vigoare la data atribuirii, pot circula pe drumurile publice până la radierea acestora, în condițiile legii.
Articolul 52
Anexele nr. 1-7*) fac parte integrantă din prezentul ordin.
*) Anexele nr. 1-7 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1141 bis, care se poate achiziționa de la Centrul pentru relații cu publicul din șos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, București.
Articolul 53
La data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului administrației și internelor nr. 1.501/2006 privind procedura înmatriculării, înregistrării, radierii și eliberarea autorizației de circulație provizorie sau pentru probe a vehiculelor, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 941 din 21 noiembrie 2006, cu modificările și completările ulterioare, se abrogă.
Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Marian-Cătălin Predoiu
București, 31 octombrie 2024.
Nr. 181.
Anexele nr. 1-7