Sari la conținut

Tot ce trebuie să ştii despre ITP: Când trebuie să mergi cu maşina la verificări şi ce rişti dacă ignori perioada de valabilitate

Maşinile noi trebuie să facă primul ITP la trei ani de la înmatriculare. Termenul pentru efectuarea primei inspecţii se socoteşte de la data primei înmatriculări, iar pentru următoarea inspecţie tehnică periodică, de la data celei precedente, scrie adevărul.ro.

Maşinile noi trebuie să

Legislaţia în vigoare prevede că, în 2021, maşinile de uz personal (adică nu cele folosite pentru transportarea persoanelor sau mărfurilor) trebuie să facă inspecţia o dată la doi ani. Există totuşi o excepţie, şi anume maşinile cu vârsta de peste 12 ani, deţinătorii acestora fiind nevoiţi să le prezinte la ITP anual.

Maşinile noi trebuie să facă primul ITP la trei ani de la înmatriculare. Termenul pentru efectuarea primei inspecţii se socoteşte de la data primei înmatriculări, iar pentru următoarea inspecţie tehnică periodică, de la data celei precedente, scrie adevărul.ro.

De verificările ITP autovehiculele trec de inspecţie doar dacă au, cel mult, defecte mici. Dacă însă maşinile sunt identificate la verificări cu defecte majore sau defecte periculoase, maşinile nu trec de inspecţie, iar proprietarii sunt nevoiţi să le repare în cel mult 30 de zile.

Definiţiile celor trei categorii de defecte sunt următoarele:

  • deficienţe minore: deficienţele care n-au un efect semnificativ asupra siguranţei vehiculului sau impact asupra mediului şi alte neconformităţi minore;
  • deficienţe majore: deficienţele susceptibile să compromită siguranţa vehiculului, să aibă impact asupra mediului sau să-i pună în pericol pe ceilalţi participanţi la trafic şi alte neconformităţi mai importante;
  • deficienţe periculoase: deficienţele care constituie un risc direct şi imediat la adresa siguranţei rutiere sau care au impact asupra mediului.

Când expiră ITP-ul se suspendă automat şi înmatricularea

Un alt aspect de care ar trebui să ţină cont şoferii este că, în situaţia în care ITP-ul unei maşini expiră, înmatricularea acesteia este suspendată automat. Astfel, potrivit Codului rutier, dacă un conducător auto circulă cu o maşină al cărui ITP a expirat, riscă atât o amendă pentru lipsa ITP-ului valabil, cât şi una pentru condusul în timpul suspendării înmatriculării, valoarea totală a amenzii putând ajunge la 5.800 de lei. Maşinile noi trebuie să

Maşinile înmatriculate sau înregistrate în ţara noastră pot circula pe drumurile publice doar dacă starea lor tehnică respectă prevederile legislaţiei rutiere în vigoare. Astfel, pentru a se asigura că maşinile aflate în circulaţie respectă nişte cerinţe minime de siguranţă, autorităţile le verifică, la diverse intervale de timp, de principiu, în funcţie de vechimea vehiculului, în cadrul inspecţiei tehnice periodice (ITP).

ZAGATO-INMATRICULARI.RO

Reglementările în vigoare cu privire la ITP

După cum stabileşte Ordonanţa Guvernului nr. 81/2000, sunt supuse ITP-ului doar maşinile înmatriculate sau înregistrate în România, nu şi cele înmatriculate în alte ţări. Prin această inspecţie tehnică, autorităţile vor să se asigure că maşinile care circulă pe drumurile publice din România sunt sigure din punct de vedere tehnic. Obligaţia de a efectua inspecţia tehnică revine deţinătorului certificatului de înmatriculare sau de înregistrare.  Deţinătorul certificatului de înmatriculare sau înregistrare este, conform Ordonanţei Guvernului nr. 81/2000, „persoana juridică sau fizică pe al cărei nume este înmatriculat/ înregistrat vehiculul”.

În schimb, autovehiculele destinate transportului de persoane care au, în afara locului conducătorului, mai mult de opt locuri pe scaune, cele folosite ca taxi sau pentru închiriere, precum şi cele  pentru şcoala auto care au, în afara locului conducătorului, mai mult de opt locuri trebuie să treacă ITP-ul la şase luni.

Maşinile utilizate pentru transportul de persoane care au, în afara locului conducătorului, mai mult de opt locuri pe scaune, autovehiculele utilizate pentru transportul de persoane în regim de taxi şi în regim de închiriere se supun primei inspecţii tehnice periodice la un an, dar doar dacă la data primei înmatriculări în România au fost noi.