Sari la conținut

Ce mașini și-au luat românii când au scăpat din starea de urgență

Anul 2020 a fost deosebit de provocator pentru domeniul auto, în contextul pandemiei care a afectat toate sectoarele economiei. Astfel, datele oficiale puse la dispoziție de DRPCIV pentru a doua jumătate a anului 2020 oferă o serie de indicatori asupra preferințelor cererii și ofertei de autoturisme. 

În această perioadă au predominat înmatricularea mașinilor second-hand, în proporție de 72,28% la nivel național, cu excepția municipiului București, remarcându-se ca fiind singura unitate administrativ-teritorială unde  numărul de mașini noi a fost mai mare (în proporție de 69,5%, însemnând 36708 automobile). La nivel județean raportul dintre mașini second-hand și noi este puternic disproporționat înfavoare primei iar cele mai mari diferențe sunt în județele:

Sălaj: 3,92% noi, 96,08% second-hand;

Botoșani: 7,21% noi, 92,79% second-hand;

Mehedinți: 8,82% noi, 91,17% second-hand;

Bistrița Năsăud: 7,99% noi, 92,01% second-hand.

 

La polul opus sunt:

Constanța: 29,07% noi, 70,93% second-hand;

Argeș: 37,71% noi, 62.29% second-hand;

Ilfov: 44,63% noi, 55,37% second-hand;

București: 69,53 noi, 30,47 second-hand.

 

Cele mai multe mașini au fost înmatriculate în municipiul București (52,792), județele Cluj (10,299), Timiș (10,060) și Suceava (9,953) iar cele mai puține în Călărași (1,704), Tulcea (1,865), Giurgiu (1,924) și Ialomița (2,250).

În ceea ce privește tipul de combustibil, majoritate acestora au fost Diesel (61,97% reprezentând 171603 unități), urmate de benzină (29,61%), hibrid (3,69%), GPL (3,17%) și mașini electrice, care ocupă ultimul loc în clasament, cu o pondere de 1,56%, reprezentând 7317 unități.

Graficul puterii motorului scoate în evidență preferința și puterea de cumpărare a românilor pentru mașini care au între 101-150 cai-putere, categorie care ocupă o pondere de 52% (145,161 unități), urmate de cele care au <100 cai-putere (26%). Tendința se află în descreștere odată cu sporirea puterii de motorizare concomitent cu ridicarea prețurilor, culminând cu cele mai puternice mașini de peste 400 de cai, care au numărat 1006 unități (mărcile Ferrari, Lamborghini, Porche, Rolls-Royce, BMW seria 8, Mercedes-Benz GLE, etc) și doar 492 dintre acestea au peste 500 de cai.

Clientela românească își îndreaptă atenția tot mai puțin către mașinile vechi întrucât ponderea celor fabricate înainte de anul 2000 se ridică doar la 2,81% (7,795 unități), cererea fiind concentrată în special pe mașinile din generațiile anilor 2006-2010 (28,18%) și 2016-2020 (31,83%).În același timp, cele mai vechi autoturisme înmatriculate în cele șase luni sunt un Citroen AE Cabriolet (20 cai-putere) din 1923 (înmatriculat în Hunedoara), un Citroen Rosalie 8CV (32 cai-putere) din 1932 (înmatriculat în Iași) și un Austin (22 cai-putere) din 1935 (înmatriculat în Vâlcea).

 

Profilul proprietarului mașinilor înmatriculate s-au diferențiat între 29,5% (81.684 unități) deținute de persoane juridice și 70,5% (195.053 unități) deținute de persoane fizice.

Clasamentul mărcilor înmatriculate evidențiază predilecția șoferilor români pentru mașinile nemțești, iar în top 12 se regăsesc VW, BMW, Audi, Opel și Mercedes, urmate de autoturismele Dacia (fabricate în România și Maroc), Ford (fabricate în Germania și România). Mărcile franceze reprezentative pe piața românească din a doua jumătate a anului trecut sunt Renault (14,614 unități) și Peugeot (6,208 unități), urmate de Citroen cu doar 3,672 de autoturisme înmatriculate. Autoturismele asiatice sunt slab reprezentative în clasamente, unde se remarcă doar Toyota (6,922) și  Hyundai (6,265), pe locul 10 respectiv 11, urmate de Suzuki pe locul 13 cu 5,835 de autoturisme înmatriculate.

Volkswagen este lidel absolut pe piața auto din România în ceea ce privește numărul de unități vândute și înmatriculate atât prin valoarea absolută (55,450 unități), cât și ca pondere la nivel județean. Aceasta este urmată la mare distanță de Dacia (30,148), BMW (21,516) și Audi (20,754).  În aceeași ordine de idei, clasamentul mărcilor în toate județele este dominat de Volkswagen (excepție fac județul Argeș și municipiul București, unde cele mai multe mașini înmatriculate sunt de marca Dacia, iar Volkswagen ocupă poziția a doua).

Audi este doua cea mai prezentă în topurile județene (ocupă locul 2 în 13 județe și locul 3 în 10, printre care Arad, Caraș-Severin, Iași, Gorj, Galați). Majoritatea județelor în care Audi nu este în top 3 mărci de autoturisme înmatriculate sunt în sudul țării (Dolj, Olt, Teleorman, Giurgiu, Călărași, Ilfov, Brăila, Buzău, care se remarcă BMW, Opel și Dacia).

Autoturismele de marca Dacia ocupă poziția doi și trei în acest clasament în 20 județele, majoritatea acestora concentrându-se în centrul și sud-estul României (Giurgiu, Călărași, Brăila, Galați, Dâmbovița, Ilfov, etc), iar nordul țării se regăsesc doar în Maramureș, pe a al treilea loc.

Inserția automobilelor BMW este predominantă în special în județele sudice unde ocupă majoritatea locuri de frunte în clasament iar în restul țării numărul foarte mare de înmatriculări BMW au fost în județele Botoșani, Suceava, Cluj, Sălaj, Galați și Timiș.Topul este completat de autoturismele de marca Ford, Opel (ocupă poziția a doua în Arad și Dolj și a treia în 6 județe din sud și Covasna) și Renault este prezent în acest top doar în județul Brăila, pe a doua poziție.

 

De asemenea,repartiția automobilelor înmatriculate după tipul de combustibil este:

Diesel: 61,21% (cu 0,76% mai puțin decât media națională)

Benzină: 29,76% (cu 0,15% mai mult decât media națională)

Hibrid: 5,05% (cu 1,36% mai mult decât media națională)

GPL: 3,17%

Electrice: 0,79% (cu 0,74% mai puțin decât media națională).

 

Sursa: ziaruldeiasi.ro

 

zagato